Accueil Discipline (Sociologie et société) Revue Numéro

Sommaire

Introduction

Page 7 à 7

Contre-cultures n° 2 : utopies, dystopies, anarchie

Introduction
Page 8 à 8

Countercultures n°2: Utopias, Dystopias, Anarchy

Introduction

Utopies & Dystopies

Page 15 à 30

La Culture rock entre utopie moderniste et construction d'une industrie alternative

Page 33 à 49

“Helter Skelter” et l'héritage polémique des années 1960

Page 51 à 67

Apocalyptic Music: Reflections on Countercultural Christian Influence

Anarchie sonore & freaks

Traduction Dario Rudy, Jay Keister, Traduction Laura Hylton
Page 69 à 90

« The Long Freak Out » : musique inachevée et folie contre-culturelle dans le rock d'avant-garde des années 1960 et 1970

Page 91 à 91

Les Grateful Dead et Friedrich Nietzsche : transformation de la musique, transformation de la conscience

Page 107 à 123

Scream from the Heart: Yoko Ono’s rock and roll revolution

Entretien

Page 125 à 132

La contre-culture en France : un entretien avec Klaus Blasquiz

Notes de lecture

Page 150 à 152

Eric Drott, Music and the Elusive Revolution: Cultural Politics and Political Culture in France, 1968-1981

Page 153 à 155

Ian Peddie (ed.), The Resisting Muse: Popular Music and Social Protest

Page 155 à 157

“The Performance is the Record”: Olivier Julien's It was Forty Years Ago Today

Page 158 à 159

Russell Reising, 'Every Sound There Is'. The Beatles' Revolver and the Transformation of Rock and Roll

Page 160 à 161

Chris Potash, The Jimi Hendrix Companion: Three Decades of Commentary

Notes de lecture : supplément électronique

Page 162a à 163a

Jean-Pierre Abbet & Daniel Stoecklin, « We were talking… » Les Beatles en héritage

Varia

Page 163 à 176

Electric Ladyland: And the Gods Made Love

Dossier "Metal studies"

Prix IASPM-branche francophone d'Europe

Page 179 à 197

« Fear and Wonder ». Le fantastique sombre et l'harmonie des médiantes, de Hollywood au black metal

Présentation

Page 199 à 204

Présentation du dossier « metal studies » : la naissance d'un champ

Page 205 à 206

The International Society for Metal Music Studies

Origines

Page 206 à 208

Andrew L. Cope (ed.), Black Sabbath and the Rise of Heavy Metal Music

Théorie

Page 208 à 211

Karl Spracklen, Andy R. Brown et Keith Kahn Harris (eds.), « Metal studies ? Cultural Research in the Heavy Metal Scene »

Page 211 à 213

Nicola Masciandaro (ed.): Hideous Gnosis. Black Metal Theory Symposium I

Page 213 à 215

Colin A. McKinnon, Niall Scott & Kristen Sollee (eds.), Can I Play with Madness? Metal, dissonance, madness and alienation

Page 216 à 218

Michelle Phillipov, Death Metal and Music Criticism: Analysis at the Limits

Page 217 à 218

Michelle Phillipov, Death Metal and Music Criticism: Analysis at the Limits

Page 218 à 220

Esa Lilja, Theory and Analysis of Classic Heavy metal Harmony

Scènes

Page 220 à 223

Gerd Bayer, Heavy Metal Music in Britain

Page 224 à 225

Jeremy Wallach, Harris Berger & Paul Greene, Metal Rules the Globe: Heavy Metal Music Around the World

Page 226 à 227

Emma Baulch, Making Scenes: Reggae, Punk, and Death Metal in 1990s Bali

Page 228 à 229

Mark LeVine, Heavy Metal Islam: Rock, Resistance, and the Struggle for the Soul of Islam

Page 230 à 232

The Rise of Turkish Vikings: Heavy Metal in Turkey and the Globalization of the World's Most Outsider Music

on Pierre Hecker, Turkish Metal. Music, Meaning, and Morality in a Muslim Society

Controverses

Page 233 à 235

Titus Hjelm, Keith Kahn-Harris & Mark LeVine (eds.), “Heavy metal : controversies and counterculture”

Page 236 à 237

Steve Waksman, This ain't the summer of love: conflict and crossover in heavy metal and punk

Page 238 à 239

Scott Wilson, Great Satan's Rage: American Negativity and Rap/Metal in the Age of Supercapitalism

Page 240 à 241

Christopher Partridge (ed.), Anthems of Apocalypse: Popular Music and Apocalyptic Thought

Page 242 à 245

Jonathan Pieslak, Sound Targets: American Soldiers and Music in the Iraq War

Page 243 à 245

Jonathan Pieslak, Sound Targets: American Soldiers and Music in the Iraq War

Varia

Page 246 à 246

William Phillips & Brian A. Cogan, Encyclopedia of Heavy Metal Music

Notes de lecture : supplément électronique

Page 2005 à 2005

William Phillips & Brian A. Cogan, Encyclopedia of Heavy Metal Music


Fiche technique

Volume ! 2012/2 (9:2). 248 pages.
ISSN : 1634-5495
ISSN en ligne : 1950-568X.
Lien : <http://www.cairn.info/revue-volume-2012-2.htm>.

© 2010-2014 Cairn.info
back to top
Feedback