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Essaim

2016/2 (n° 37)

  • Pages : 200
  • ISBN : 9782749253480
  • DOI : 10.3917/ess.037.0087
  • Éditeur : ERES

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Résumé

English

Lacan, Chinese and the windmill meticulous reading of the passages concerning Chinese writing and calligraphy, in the sessions of December 6th 1961 and January 24th 1962 of Lacan’s seminar Identification, reveals a specific link between the Chinese characters chosen by Lacan in this seminar and the ensuing metaphor of the windmill he evokes at the same time. A detailed study of each Chinese character leads us to very concretely hear this metaphor of windbag (moulin à paroles), its knotting with the unconscious, and the relation of the letter to language.

Plan de l'article

  1. La calligraphie, une écriture de l’inconscient ?
  2. La calligraphie du Haitang et ses équivoques
  3. Caractère chinois et trait unaire
    1. Le caractère ke 可
    2. Le caractère qi 奇
  4. Le moulin des caractères chinois et le moulin de Lacan
  5. La métaphore du moulin : rapport de la lettre au langage, véhicule de l’Autre du langage vers l’Autre du corps
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